vrijdag 15 februari 2008

verslag dag 5 WK Argentinië

Belgen gaan met 4 medailles naar huis!

Oostendenaar Egon Plovier was reeds op het einde van de voorlaatste wedstrijddag zeker van zijn gouden medaille. Hij kaapte op spectaculaire wijze de wereldtitelweg in klasse 3.
Daarnaast haalde ook Henri Demuysere de bronzen medaille in Klasse 2.Gedurende het hele kampioenschap stonden er Belgen op de podia van de manchesvan de dag. Dit vertaalt zich in goede resultaten in het landenklassement. HetBelgische team Klasse 2 haalde de gouden medaille. Het team in Klasse 3 was zilver waard!

De eerste manche van het kampioenschap ging Egon Plovier overkop en hij brak daarbij zijn mast. Dit was echter zijn enige inschattingsfout van de bijzonder wisselvallige wind. Alle andere manches stak hij overduidelijk met kop en schouders boven de concurrentie uit. Hij won alle races en haalt daarmee een eindresultaat van 0 punten. Dit is een uitzonderlijke prestatie op een wereldkampioenschap! De Fransen, traditioneel heel sterk in Klasse 3, moeten zich tevreden stellen met de tweede en de derde plaats.Tweede Belg werd Erwin Lemmens uit Mechelen. Erwin eindigde op de vierde plaats.

Klasse 2 is de klasse waar de Belgen normaal gezien het best scoren. Dit jaar is er echter sprake van sterke concurrentie, zoals het aanstormend talent Baptiste Cormier (Fr), de Nieuw-Zeelander Collin Palmer die heel goed reed en de Amerikaan Dennis Bossano,waarvan geweten was dat het een goede zeiler is. De Fransman Bruno Guilbert reed een schitterend parcours, hij won 4 van de 8manches. Hij werd dan ook meer dan verdiend eerste in deze klasse. Tweede werd Dennis Bassano (USA). Voor de bronzen medaille vond de laatste dag nog een spannende strijd plaats. Na de 7e manche stond voor de derde plaats een ex-aequo op het bord. Johan Sobry,Alexander Maere, Henri Demuysere, Collin Palmer (NZ) en Baptite Cormier (Fr)kwamen met exact evenveel punten aan de start van de 8e, laatste en beslissende manche. Henri Demuysere kwam als tweede over de finish en haalde zo de bronzen medaille in het eindklassement binnen. Tweede Belg werd Koksijdenaar Johan Sobry op de vierde plaats, op de voetgevolgd door Alexander Maere, vijfde , eveneens van Koksijde.


In Klasse 5 Promo reden An Samyn (Koksijde), Katoo Demuysere (De Panne) en Jorik Sobry (Veurne) mee onder de Belgische vlag. Ze reden een heel regelmatig parcours. Op 11/02 en 14/02/08 verdiende An Samyn een bronzen medaille omdat ze de manche eindigde als derde vrouw. Zoals steeds werd deze klasse gedomineerd door het Franse team.

In de klasse Standart, waar geen Belgen aan deelnamen, zijn de resultaten van de Denen opmerkelijk. En dit zowel op het podium van de mannen (zilver), als bij de vrouwen (goud).Pablo Reyes, de organisator van het kampioenschap, vond toch tijd om deel te nemen aan dit WK. Hij eindigde op een verdienstelijke 6e plaats.
1. Ronan Simoneau (Fr)
2. Konopka Waldemar (DK)
3. François Garnavault (Fr)

Bron RSYC De Panne

verslag dag 4 WK Argentinië

Net zoals de vorige dagen toonde Egon Plovier de andere Klasse 3 piloten een staaltje van zijn kunnen. Hij eindigde wederom als eerste. Op het moment van de finish had hij de tweede, Gaultier Cazier (Fr), net niet kunnen dubbelen. Dit zijn ongeziene prestaties op een wereldkampioenschap! Hans-Werner Eickstaedt (D)kwam als derde over de meet. Erwin Lemmens finishte als 6e.

De manche van Klasse 2 toonde een ongemeen spannende strijd voor de eerste drie plaatsen. Uiteindelijk won Bruno Guilbert (Fr), leider in het klassement. De jonge piloot Alexander Maere werd knap 2e, voor de Nieuw-Zeelander Collin Palmer. Tweede Belg werd Pascal Demuysere op de 5e plaats.

In Klasse 5 Promo rijden onze drie jonge piloten, lid van jongerenclub De Krab De Panne, elk hun eerste internationaal kampioenschap. Vanuit dit standpunt zijn hun resultaten zeker niet ondermaats. Integendeel, ze rijden heel regelmatige resultaten. Zoals steeds wordt deze klasse gedomineerd door het Franse team.

In de klasse Standard, waar geen Belgen aan deelnemen, zijn de resultaten van de Denen zeer opmerkelijk. En dit zowel op het podium van de mannen, als bij de vrouwen.

Bron RSYC De Panne

woensdag 13 februari 2008

verslag dag 3 WK Argentinië

De info is redelijk beperkt. Toch kan ik al meegeven dat de Belgen gisteren 5 podiumplaatsen van de manches van de dag behaalden.

Egon Plovier werd 2 maal eerste in Klasse 3. In dezelfde klasse eindigde Erwin Lemmens eenmaal op de derde plaats.

In Klasse 2 eindigde Henri Demuysere alst weede en Johan Sobry als derde.

De eerste start van de dag werd gegeven voor Klasse 3. Wegens te weinig standvastige wind werd die al vlug geannuleerd. Toch ging Bernard Peirs overkop en brak daarbij zijn mast. Na een uurtje wachten kon de Klasse 3 toch nog een geldige manche rijden. Egon Plovier startte in het peloton om na drie rondes vooraan te gaan rijden en de eerste plaats niet meer af te geven. Erwin Lemmens eindigde spectaculair als derde.

Bij de start van de Klasse 2 was er ongelofelijk veel wind, wat de manche des te spannender maakte. Bruno Guilbert (Fr.) reed de hele manche aan kop en won dus overtuigend. Het werd een spannende strijd tussen Belgen voor de overige podiumplaatsen. Uiteindelijk reed Henri Demuysere als 2e over de finish, op de voet gevolgd door Johan Sobry.

De laatste manche van de dag werd gereden door Klasse 3. Het werd een ongemeen spannende strijd. In tegenstelling tot de vorige dagen kwam Egon Plovier moeilijk voor zijn Franse concurrenten Gaultier Cazier en Stanislas Senlis.Uiteindelijk slaagde hij er toch in om ze achter zich te laten op de laatste rechte lijn. Dit levert hem de tweede gouden podiumplaats van de dag op. Ook Erwin Lemmens reed goed, hij eindigde vierde met slechts de lengte van eenvoorwiel verschil met de derde.

Bron : RSYC De Panne

dinsdag 12 februari 2008

verslag dag 2 WK Argentinië

Op de start van de Klasse 2 was het wat wachten wegens vreemde winden. Eenmaal gestart, leverden deze winden vreemde spektakels op. Terwijl de meeste wagens op het strand stil stonden, ging een piloot uit Nieuw Zeeland enkele meters verder onverwachts overkop door een harde windstoot. De Belg Yoeri Note lag het grootste deel van deze manche op kop en won overtuigend. Dit is een schitterende prestatie voor de piloot, van wie dit de eerste gewonnen manche op een internationaal kampioenschap is. Tweede werd C. Palmer (NZ), gevolgd door B.Guilbert (Fr). Tweede Belg was Henri Demuysere op de 4e plaats, Alexander Maere eindigde als derde Belg op de 6e plaats.

Bij de start van Klasse 3 schoot Egon Plovier, met nieuwe mast, als een speer weg. Hij bleef de hele manche ver voor alle concurrentie en won uiteindelijk met meer dan een halve toer voorsprong op de tweede, B. Dequiedt (Fr). G. Cazier(Fr) eindigde als derde. Erwin Lemmens werd tweede Belg op plaats 5, Benny Dezeure en Bernard Peirs eindigden respectievelijk op plaats 8 en 9. In tegenstelling tot gisteren, bleef de materiële schade vandaag binnen de perken. Enkel Symen Voet ging over kop en brak daarbij zijn gloed nieuwe zelfgemaakte mast. Bovendien raakte hij gekwetst aan arm en schouder. Na een bezoek aan de kliniek in de naburige stad blijkt dat er niets is gebroken of gescheurd. Symen zal toch minstens één dag van de zijlijn moeten toekijken voor hij zijn reservemast kan bovenhalen en het kampioenschap verder kan zetten.

De Klasse 5 Promo kwam aan de start met een heel harde wind. Deze wagens zijn de kleinste in de zeilwagenfamilie, en de sterke wind maakte het rijden zeker niet gemakkelijk. Katoo Demuysere ging overkop, maar had gelukkig geen materiële of lichamelijke schade en kon verder rijden. Vandaag eindigde de enige Belgische man in deze klasse op de 38e plaats. An Samyn werd 40e en derde vrouw van demanche. Katoo demuysere eindigde als 43.

De dag werd afgesloten met een korte manche voor de Klasse 2. Door het opkomendetij werd het strand snel smaller, wat het koersen niet makkelijker maakte. Deze manche werd gewonnen door B. Guilbert (Fr), gevolgd door C. Palmer (NZ).Henri Demuysere maaide de bronzen plak weg. Yoeri Note, winnaar van de eerste manche van de dag, had een ongelukkige start en kon de achterstand jammer genoeg niet meer goedmaken. Hij eindigde daardoor als 12e.

bron : RSYC De Panne

maandag 11 februari 2008

verslag dag 1 WK Argentinie

Tijdens de dagen voorafgaand aan het kampioenschap konden de Belgische pilotenal enkele rondjes trainen op het strand van Rada Tilly, Patagonië. De eerste kennismaking met de Patagoonse wind was best spannend. Al snel bleek dat depiloten zich hard moeten aanpassen aan de onbekende omstandigheden. Het strand ligt er mooi bij, maar de wind kan soms heel onvoorspelbaar uit de hoek komen.

Dat mochten Henri en Pascal Demuysere vandaag aan den lijve ondervinden tijdens de eerste manche. Henri Demuysere, verdediger van de bronzen medaille in Klasse2, reed overtuigend op de tweede plaats toen hij zijn loperplank, de plank die de twee achterwielen met elkaar verbindt, scheurde. Bovendien reed zijn nieuwe zeilwagen meters ver in zee, zodat die met een spectaculaire actie moest worden gered. Pascal Demuysere, Klasse 2, reed op de derde plaats toen hij ook moest opgeven wegens technische problemen. Stef Moors moest de eerste manche van deKlasse 2 eveneens vervroegd verlaten wegens een gebroken loperplank. De eerste Belg in deze klasse was Johan Sobry, hij werd 4e. Dit is een lagere plaats dan gehoopt, maar wegensde gevaarlijke omstandigheden koos hij ervoor het zekere voor het onzekere tenemen en eerder voorzichtig te starten. Yoeri Note eindigde op de 6e plaats,Alexander Maere eindigde als derde Belg op de 7e plaats. De podiumplaatsen werden ingenomen door 1 B. Guilbert (Fr), 2 D. Bossana (USA)en 3 B. Cormier (Fr).

In klasse 3 stoof favoriet Egon Plovier direct voorbij alle concurrentie. Hij lag een halve ronde voor op de tweede toen hij door een onverwachte Patagoonse windstoot werd verrast en daardoor zijn mast brak. Eerste Belg was Bernard Peirs op een 5e plaats, op de voet gevolgd door Erwin Lemmens, 6e. Symen Voet werd derde Belg met een 9e plaats. Deze drie jonge piloten laten daarmee de vaste Belgische waarden een poepje ruiken.Het podium van de klasse 3 was exclusief Frans: 1 F. Grard, 2 S. Senlis en 3 B.Dequidt.

In de derde klasse waarin België vertegenwoordigd wordt, klasse 5 Promo, was de materiële schade minder groot. De drie piepjonge piloten kwamen zonder brokken aan de finish, de twee vrouwen op kop. Katoo Demuysere en An Samyn werden verdienstelijk 31e en 32e. Jorik Sobry eindigde op de 37e plaats.Ondanks dit slechte nieuws wordt er niet getreurd.

De schade werd ondertussen hersteld en de zeilwagens staan vertrekkensklaar voor de volgende manche.

bron : RSYC De Panne

dinsdag 5 februari 2008

Hoe je een bord kunt interpreteren

Als weggebruiker is het niet altijd evident om een klare kijk te krijgen op de aanbevolen of verplichte verkeerstoestanden. Het regent soms borden om je oren en de situatie is soms zo verward dat je door het overaanbod je de tijd niet krijgt
om ze deftig te analyseren. Het is gekend dat ons land het grootste aantal borden per lopende straatmeter telt. Het is zelfs zo erg dat de Vlaamse
regering een speciale "unit" ten leven riep om de verkeersborden te
beperken op plaatsen waar ze echt niet thuis horen.
Ik juig deze nobele taak toe en ik hoop dat deze vruchten zal
afwerpen. Dit is natuurlijk minder goed nieuws voor de man van Ilse De Meuleumeester. Het is duidelijk dat die man niet te vetrouwen is op zowel privé als professioneel vlak... Hij zit nu nog steeds in voorarrest voor illegale praktijken ivm verkeersignalisatie ( http://www.groupjanssens.be/ ). Dhr Janssens zou op een eerlijke manier wat centjes kunnen bijverdienen door bv nieuwe verkeersborden op de markt te gooien ipv onduidelijke signalisatie aan de lopende band aan de gemeenten en steden te slijten. Er is namelijk een hiaat tussen links en rechts in de borden. Hoe komt het dat een voetganger altijd van rechts naar links de weg oversteekt en nooit andersom ? Waarom vallen de stenen steeds van de rechter flanken en nooit van de linkse ?
Na wat zoekwerk kwam ik tot de volgende vaststellingen.
1: Van links naar rechts
Bord met ventje van de wegenwerken schept altijd naar rechts.
Bord met windvlaag toont altijd dat de wind van links komt.
Een rolstoelgebruiker beweegt blijkbaar steeds van links naar rechts...
2 : Van rechts naar links
Een voetganger of een fietser steekt altijd van rechts naar links de straat over .
Vee , wild en paarden komen altijd van rechts.
Bord van overvliegend vliegtuig heeft ons de indruk dat hij van rechterkant komt.
Treinen en bussen komen altijd van rechts aangereden.
En tenslotte vallen de stenen steeds van de rechter flanken.
Een feit is dat de weggebruikers die van links komen schromelijk nagelaten worden duidelijk aangegeven te worden. Het zijn enkel de rolstoelgebruiker en het ventje van de wegenwerken die altijd van links aangegeven worden. Wat dan als die twee bovenvermelde weggebruikers van rechts komen ? Moeten wij ze dan gewoon links laten liggen ? Dat kan toch niet ?
Wie zich hierin wenst te verdiepen kan steeds op volgende link zijn licht opsteken : http://www.wegcode.be/ . Eénmaal je de site volledig doorgelezen heeft kan je dan het leven van menig verkeersagenten of boswachters lastig maken....