Deze foto van in Bretagne vorige herfst was toen niet met opzet getrokken om het typische voorwiel van onze karren te benadrukken. Het toeval wou dat er op die dag een bijzonder zware zijdelingse aanrijding plaats vond. Hieruit bleek dat het voorwiel op de romp uit mekaar spatte en de vork dwars door de kar en het lichaam van de slachtoffer verder boorde.
Reden genoeg dus om de zeilwagenpiloten eraan te herinneren dat onze sport niet ongevaarlijk is.
Er werd toen een bijzondere pilotencommissie opgestart onder toezicht van de ISSA (International Standart Sandyacht Association) met de bedoeling om dergelijke aanrijdingen in de toekomst "veiliger" te maken. Het bijzonder constructief en efficient team kwam met een schitterende goedkope oplossing voor de dag. Een nieuw wiel met een nieuwe vork zorgt ervoor dat de veiligheid bij dergelijke aanrijdingen er een stuk op vooruit gegaan is. Het nieuwe wiel is kleiner en breder en steviger. Het zal dus minder snel breken. De vork, bestaande uit 1 arm wordt nu door een dubbele arm vervangen. De kans op diepe doorboringen van de romp van de aangereden persoon wordt hiermede drastisch verminderd. Ik kan het initiatief maar toejuichen. Komend weekend zal ik het nieuw systeem op mijn zeilwagen uittesten. De constructeur heeft nu reeds 100 nieuwe vorken en wielen naar de wedstrijdpiloten opgestuurd. Het ziet er dus goed naar uit dat alle piloten tegen 1 mei 2009 allen over een nieuw voorwiel zullen beschikken. Vanaf 1 mei behoort het grote voorwiel en de enkele vork definitief tot het verleden voor de wedstrijdzeilers.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten