donderdag 10 juni 2010

Lieveheersbeestje vliegt 110 km per uur


Zeilwagenrijder Yann Demuysere op zoek naar EEN trainingsveld in Antwerpen
woensdag 02 juni 2010 Nieuwsblad
Auteur: Jan Auman , foto: Walter Carels

Yann Demuysere (39) heeft geen water nodig om te zeilen. Met zijn ‘lieveheersbeestje' scheurt hij met een snelheid van 110 km per uur over het strand. ‘Jammer dat dat van Sint-Anneke zo klein is', lacht de ingeweken Antwerpenaar.

Vijf jaar geleden verhuisde Yann Demuysere voor zijn werk naar Antwerpen en later naar ‘s-Gravenwezel, maar zijn roots liggen in De Panne.‘Mijn vader was al een groot kampioen in die hier niet zo bekende sport', zegt de expediteur met een passie voor zeilwagenrijden.Het strand van De Panne is groot en heeft weinig golfbrekers. Het ideale oefenterrein dus voor een zeilwagenrijder.

Yann Demuysere: ‘Maar eigenlijk kan je op gelijk welke ondergrond met zo'n wagen vooruit geraken. Beton, gras, ijs; zelfs woestijngrond houdt ons niet tegen. Het moet wel vlak zijn. Vorig jaar heb ik tijdens een wedstrijd in Duitsland brokken gemaakt omdat ik een krater te laat had opgemerkt. Maar ik was niet de enige. Die dag zijn er liefst veertien deelnemers gecrasht. Onze wagens zijn van polyester en scheuren gemakkelijk bij een botsing. Dat is bewust om nekbreuk bij de rijders te vermijden. Om diezelfde reden is de mast dan weer onbreekbaar gemaakt zodat we bij het omkantelen niet verpletterd geraken.'

Yann Demuysere racet in een opvallende rode zeilwagen met zwarte stippen en zet daarmee een familietraditie verder.‘Ook m'n pa had al zo'n lieveheersbeestje. Het is ons handelsmerk geworden. De kinderen op het strand vinden het bovendien leuk om naar te kijken.'

Zijn ervaring, parcours- en windkennis en perfect afgestelde zeilwagen leverden Yann al heel wat medailles op in nationale en internationale wedstrijden. Vijf Belgische titels verzamelde hij al en tijdens Europese en wereldkampioenschappen zeilde Yann Demuysere heel geregeld in de top tien. Alleen de wereldtitel zat er tot dusver nog niet in.‘In oktober doet zich een ideale gelegenheid voor om ook die ambitie waar te maken. Dan vindt het WK plaats op het mij zo vertrouwde strand van De Panne. We hebben een heel sterk team zodat BelgiĆ« terecht mag hopen op goud.'

In het Antwerpse is een zeilwagen even zeldzaam als een kameel aan de Belgische kust.
‘Om te oefenen ben ik inderdaad genoodzaakt om naar de West-Vlaamse heimat uit te wijken of naar het gebied aan de Oosterschelde. Op een containerterminal in de haven of een startbaan van de luchthaven van Deurne zou het ook wel lukken, maar dat zal niet mogen. Misschien moet ik op een kalme zondag maar eens naar die megaparking van de Carrefour in Schoten trekken. Dat is een geschikt oefenterrein.'‘Niet dat ik hier in Antwerpen geen erkenning krijg voor m'n prestaties hoor.

Ik ben zelfs al ontvangen door de burgemeesters Yolande Avontroodt in Schilde en Patrick Janssens in het stadhuis na het behalen van vorige titels. Hopelijk kan ik daar straks nog eens op bezoek na het behalen van de wereldtitel.'

Info over zeilwagenrijden op http://www.lazef.be/ en http://www.worldchampionships2010depanne.com/

Geen opmerkingen: