maandag 23 augustus 2010

Wankele toestand te Nhava Sheva


Meermaals per jaar krijg ik dergelijke foto's doorgemaild. Niet voor de grap of zo maar om mij er attent op te maken dat de Titanic geen alleenstaand verhaal is.
Ik kan alleen maar de verschepers aanraden de goederen voor het zee-gedeelte te laten verzekeren. Een partij goederen kan door veel factoren verloren gaan. Temperatuursverschillen , vochtigheidsproblemen of het bruusk behandelen van een container tijdens het overladen kan desastreuze gevolgen hebben. Dit schip kapseide onlangs in de landengte van Nhava Sheva. De gevolgen zijn niet min. Er werd voor onbepaalde tijd formeel verbod opgelegd om nog gevarengoed naar Nhava Sheva te verschepen. Het zou immers maanden duren vooraleer het gezonken MSC schip gelicht kan worden. De havenautoriteiten kunnen zich niet permitteren dat er een ander schip op het metalen kadavar zou invaren. Laat staan een schip met gevarengoed aan boord !!!
De beslissing is begrijpbaar, maar de gevolgen zijn groot voor de lokale industrie in India.
Men wijkt uit naar andere havens en dit genereert automatisch een meerkost en een langere transittijd voor de lokale bedrijven.
Men weze gewaarschuwd !




Geen opmerkingen: