vrijdag 4 mei 2007

Straffen Toebak


link : http://www.wervik.be/activiteiten/501/default.aspx?_vs=0_N&id=64


Een tiental dagen geleden viel mij de eer te beurt het officieel Ere-burgerschap van Jef Demuysere te mogen ondertekenen tijdens de officiĆ«le inhuldiging van de “Jef Demuysere” -straat. Samen met een zestal naamgenoten waren wij naar Wervik afgezakt om deze bijna “vergeten “ Flandrien te herdenken. Jef werd 100 jaar geleden geboren en voor deze speciale gelegenheid heeft de stad Wervik er een herdenkingsjaar van gemaakt met o.a. een tentoonstelling in het Tabaksmuseum , de inhuldiging van een straatnaam en een standbeeld.

Mijn vader , een achterneef van de eeuwige “Poulidor” in de Tour de France vertelde mij al van kindsbeen af over de heldendaden van de Jef. Hij kende Jef ook persoonlijk omdat Jef een tijdlang “Billenkarren” op het strand van De Panne (mijn Heimat) verhuurde . Ik herinner mij nog levendig hoe mijn vader deze “straffe” verhalen met veel emoties vertelde en het ook staafde met kranteartikels en foto’s uit de voormalige sportbladzijden.

Den Jef is en blijft een “Straffen Toebak” voor mij , en eveneens in vele harten van zijn geboortestad Wervik.