woensdag 13 juni 2007

Hooverphonic in de Petrol zonder David

Er zijn zo van die muziekgroepen die iedereen reeds gezien heeft, maar dat je zelf nog niet de gelegenheid gekregen had ze ooit aan het werk te zien. Toen ik toegangsticketen voor Hooverphonic kon bemachtigen titelde mijn hartje. En dan nog een clubtoer optreden ! Het zou bijzonder worden. En inderdaad, het was een heel bizar optreden.
Hooverphonic speelde uitsluitend hun debuutalbum , " A new Stereophonic Sound Spectacular" in de stijl van 10 jaar geleden. Enkel Liesje Sadonius ontbrak op het appel, maar de zangpartijen werden door Geike Arnaert goed ingevuld.

De groep wentelde zich in een rookgordijn en de groepsleden stonden quasi onbeweeglijk hun eerste oeuvre te spelen. Dit kwam heel onnatuurlijk en niet spontaan over omdat je geen mimiek of inleving van de muzikanten kon waarnemen. Ik stond op de eerste rij en toch kon ik geen grijns van Callier of Geerts opvangen. Bij elke song werd ik door een overweldigende bas overmand. De boxen stonden over de volledige breedte van zaal gewoon op voethoogte van het publiek. Je voelde letterlijk de luchtverplaatsing van de beats. Goed om dansles te volgen voor doven !!!

Hooverphonic trad op in de orginele bezetting ( 2 man+ 1 vrouw) en zoals je weet kunnen 2 gitaristen en een leadzangeres de beats en de synthesizertunes van hun eerste cd onmogelijk nabootsen. Maw (b)leek het hele gedoe een playbackshow te zijn omdat een muziekband (of computer) de songs naadloos met de gitaristen aanvulde. Jammer, want ik had meer spectakel verwacht.

Doordat de groep uitgedund op het podium stond, kreeg ik niet de gelegenheid om David Poltrock als toetsenman aan de slag te zien. Jammer, want het zou een blij weerzien geweest zijn. In mijn laatste jaar humaniora stichtte ik samen met schoolvrienden de muziekgroep " Common Sense" te Poperinge. David zette toen zijn eerste stappen op het podium als toetsenman. David was eveneens één van de allereerste personen in Poperinge die over een portable cd-speler beschikte. Ik mocht deze cd-speler lenen als ik op fuiven muziek draaide omdat ik zelf geen speler had en omdat ik er geen kon huren destijds... Al bij al heb ik heel goede herinneringen aan deze periode als DJ en als korte periode leadzanger bij "Common Sense".

link : http://www.petrolclub.be/

link : http://www.soundslike.be/nieuws/?articleID=632