donderdag 10 april 2008

Het Guggenheim te Bilbao

Dit gebouw opgetrokken in titanium, kalksteen en glas is een "must see "van de architect Frank O. Gehry. De fascinerende vormen misleiden de bezoeker met zijn abnormale buigingen, zodanig zelfs dat men er "tipsy" van wordt. De glooiende vormen zijn soms zo irreel dat men de indruk krijgt dat de aardse proporties van de architecteur overschreden werden.
Verder heb ik te weinig woorden voor de supermooie permante collectie van dit museum. Het overtreft zondermeer de verschillende musea van moderne kunsten die ik reeds mocht bezoeken.
Dit museun van hedendaagse kunsten ligt op de linkeroever van het beeldschone Bilbao ingeplant. De stad biedt verder nog talloze "ansichtkaart" gebouwen aan en men loopt zondermeer graag verloren in de oude binnenstad (Siete Calles). Nu nog even mijn Baskisch bijschaven en dan zal ik er mij echt thuis voelen.

link : http://www.guggenheim-bilbao.es/?idioma=en

Geen opmerkingen: