maandag 28 april 2008

Play It Again Sam bestaat 25 jaar


Het verheugt mij te horen dat PIAS (http://www.pias.com/ ) ondertussen 25 jaar bestaat. Deze Belgische platenlabel is ondertussen uitgegroeid tot de grootse Europese onafhankelijke platenmaatschappij en heeft ondertussen onderdak geboden aan een indrukkwekkend aantal muziekgroepen die furore maakten in het alternatieve circuit.
Ik koester nog steeds mijn 3 grijsgedraaide verzamelcdeekes van de begin negentiger jaren met de welluidende naam "Play it!". Pias heeft zelden verzamels uitgebracht, maar deze mogen echt niet in je collectie ontbreken.
Play it 1 serveert on John Cale, Willy Deville , The Shamen, House of Pain, Consolidated , The Sugercubes en het legendarische "Stockholm" van de New fast Daffodils.
Play it 2 is wat commerciëler met oa Pop in Wonderland, Frank Black , The Levellers en Hole (yep, de groep van de vrouw van Cobain).
Play it 3 is bij mijn weten de laatse verzamel met oa Heather Nova, Killing Joke, Offspring en Channel zero. Zware kost dus om deze drie verzamels achtereenvolgens te beluisteren...
Verder heeft PIAS aan menig Vlaams artiesten de kans geboden om hun cd's of singles uit te brengen. Ik denk dan ondermeer aan Front 242, The Scabs , Won Ton Ton and 2 Many DJ's, An Pierlé, Daan, El Tattoo Del Tigre, Gabriel Rios, Gorki, Neon Jugement, Wim Mertens, Woodface
Als je even de cataloog van Pias induikt ondekt men een indrukwekkend oevre. De meest opvallende namen voor mij althans zijn : New Order , Pixies, The Offspring, The Progidy, Moby, Junior Jack, MC Solaar, Weathermen, en vele andere.
PIAS is goed bezig en ik hoop dat ik nog vele jaren muziek te horen krijg dat via hun label het levenslicht in onze contreien ziet.

Geen opmerkingen: