zondag 5 februari 2006

DDF fundraising


Wekelijks loop ik enthousiaste "vrijwilligers" op het lijf in de winkelstraten. Ze proberen mij eerst via oogcontact te strikken om nadien hun verhaal te doen over WWF , AZG , Amnesty Int. , enz. Een paar weken terug nam ik even tijd om het verhaal van een Amnesty "vrijwilliger" aan te horen. Hij wist mij te vertellen dat vrouwen mishandeld werden in oa Afganistan. Amnesty wil hieraan iets doen, en daar sta ik compleet achter. Hij probeerde mij een domicilieringsopdracht te laten invullen om zodoende deze actie te steunen. Ik ben er niet op ingegaan, omdat ik zijn verhaal nogal pusherig vond...

Nu verneem ik dat die enthousiastelingen in feite huurlingen zijn van een fundraising-bureau. DDF ( www.ddf.be ) heeft vaste medewerkers in dienst die op pad gaan voor verschillende NGO's. In feite denk je dat je dat je je geld onmiddellijk aan een goed doel schenkt terwijl de eerste 50 Euro naar de ronselaar gaat die de passant wist te strikken voor een bepaalde NGO. DDF heeft zo'n 260 medewerkers in dienst en dient dan ook nog een stuk van de koek te krijgen (9 Euro). Maw gaan je eerste 59 Euro die je met je hart schonk verloren....

Sam Van Sichem, ex-DDF medewerker vertelt in "Dag Allemaal" dat ze in feite niet mochten vertellen dat ze beroepsmatig op straat stonden, maar dat ze allen vrijwilligers waren. Een DDF-medewerker krijgt uiteraard een verkoopstraining. Het is wel merkwaardig dat die opleiding volledig door DDF geschiedt en bv niet in de kantoren van AI, WWF of AZG. Die "vrijwilligers" hebben zelden een echte AI, WWF of AZG medewerker gezien alvorens ze hun eerste verkoopspraatje doen. DDF heeft een paar coaches in dienst die de ronselaars opvolgen. Soms stoppen ze een microfoontje in de jas om zo gesprekken van op afstand te kunnen volgen en nadien commentaar te kunnen geven.

De oprichter van DDF, Jan Rachels was een voormalig Greenpeaceman, mede oprichter van de Oxfam wereldwinkels en vrijwilliger voor 11.11.11. Hij kent dus het wereldje van de liefdadigheid door en door. Dit is nog maar eens het bewijs hoe controversieel onze maatschappij in mekaar zit....

link : www.ddf.be

1 opmerking:

Anoniem zei

je bericht is 5 jaar oud maar toch wou ik even reageren.
ik werk sinds kort voor DDF en jou beeld ervan is totaal verdraaid.
wij 'enthousiastlingen' verdienen amper 9.5 euro per uur bruto. zo'n dag duurt meestal meer dan 8 uur waarvan er 6,5 betaald worden. als we het voor het geld zouden doen konden we beter bij mcdo burgers gaan bakken. wat DDF betreft betreft kan ik het volgende meegeven: jouw cijfers kloppen ongeveer, maar niet helemaal. elke werver kost DDF per dag zo'n €90 all in, reken daarbij het administratief personeel, de coaches, de opleidingen etc. .. DDF krijgt van de ngo's inderdaad €50 per donateur. gemiddeld blijft een donateur storten gedurende 5 jaar en het gemiddelde maandelijks bedrag is €12.de ngo houdt dus zo'n €670 over voor elke donateur die wij werven. bedenk daarbij de logistieke en financiële investering die de ngo zelf zou moeten maken voor een permanente, professionele werfactie en dan weet je waarom veel ngo's met DDF werken. je kan kritiek hebben op de wervers. maar bedenk dat wij dagelijks op pad gaan door weer en wind en (ik doe deur aan deur) wij 9 van de 10 keer de deur in ons gezicht zien dichtslaan.bovendien zijn de wervers meestal zelf donateur, dikwijls voor meer dan één ngo. ons enthousiasme is echt, geloof me. niemand bij DDF wordt rijk van wat hij/zij doet. je schildert DDF af als een professionele con ops, in werkelijkheid zijn we een groepje (goed opgeleide) alternativo's met een grote drive en veel plezier in ons werk. ik ken niemand in antwerpen die niet gemotiveerd is voor de ngo waarvoor hij werft voor DDF. het verhaal van de microfoontjes lijkt me trouwens uit de lucht gegrepen. zoiets heb ik nooit gehoord, laat staan ervaren.