donderdag 6 maart 2008

Rateltikker eindelijk in orde


"Voor blinden en slechtzienden is de rateltikker het aangewezen hulpmiddel bij een oversteek met verkeerslichten. Het onderbroken getik maakt de oversteek herkenbaar als oversteekplaats en oriƫnteert de blinde bij het lopen naar de overzijde. Rateltikkers moeten voldoen aan de volgende vereisten:
uniformiteit in functie van de herkenbaarheid;
een optimaal geluidsniveau;
een minimale geluidshinder voor de omwonenden" : volgens de KU Leuven.
Eind vorig jaar waren er voor de zoveelste keer werken aan het dichtsbijzijnde verkeerslicht. Men had dan een voorlopige drukknop op de palen geflanst. Primo , was het nauwelijks aangeduid dat het knopje voor de blinden dienden. Secundo , had het allesbehalve een optimaal geluidsniveau.
Er was geen sprake van een getik, maar wel een ultrasoon snerpend geluid dat in scherp contrast en veel te luid boven het straatbeeld uitkwam, zo erg zelfs dat het gepiep aan de andere kant van de G. plaats te horen was (100 meter ver). In principe is dit leefbaar, omdat ik mijn dag niet naast zo'n oversteek slijt. Maar, als een oversteek in elke hoek van ons appartement met gesloten vensters hoorbaar is,vind ik dat toch wel straf.
Ik heb dit tweemaal bij de wijkagent gemeld. Daar mijn opmerking werd niet au serieux werd genomen begon ik de stad te mailen. Na een tweetal weken kreeg ik het horen dat het nog tot een eind in 2009 het gepiep zou moeten aanhoren. Toen ik hen vriendelijk meedeelde dat ik van plan was om de ombudsdienst in te schakelen werd het muisstil...Mijn mails bleven onbeantwoord.
Tot mijn verbazing stel ik nu vast dat de voorziene werken nu plotseling toch uitgevoerd werden. Sinds een paar dagen prijken er nu modieuze rateltikkers die ruimschoots aan de geluidsnormen voldoen. Als toemaatje hangen er nog duidelijke plakkaatjes bij met de melding dat deze tikkers uitsluitend voor blinden bedoeld zijn.
Ik ben een heel tevreden man, al vind ik het nogal vreemd dat ik nooit degelijke informatie mocht ontvangen over de voorziene werken.

Geen opmerkingen: